De Invloed van de Burgemeester op Burgerinitiatieven binnen de Gemeente
Toen Harm Bruins Slot in 1994 burgemeester werd van Apeldoorn, zat ik nog niet
zo lang in de raad. Ik was heel blij met hem als burgemeester. Als beginnend
raadslid had ik nog weinig idee wat de plek binnen de beleidsbubbel van de
Burgemeester was.
Langzamerhand kwam ik erachter dat de burgemeester
formeel niet veel te zeggen had toen. Toen Harm 4 jaar later vertrok en ergens in
een hoge managementfunctie plaats nam, was ik erg teleurgesteld. Nu bijna 30
jaar later, begrijp ik beter hoe de beleidsbubbel werkt en heb ik ook meer inzicht in
formeel en informeel leiderschap.
De formele taken van de burgemeester op het
gebied van openbare orde en veiligheid zijn de laatste jaren in belang
toegenomen. Maar waar ik het over wil hebben, is zijn of haar rol bij
burgerinitiatieven.
Die is belangrijk, althans informeel.
Formeel kan de burgemeester zich achter zijn
beperkte bevoegdheden verschuilen.
Informeel heeft hij een grote invloed op het verhaal van de gemeente en de rol
van de burger daarin. Het is een vorm van zachte macht. Belangrijk is dat in zijn
(haar) functie het woord burger voorkomt. In het hele functiewaarderingssysteem
van de gemeenten (HR21 genaamd) komt het woord burger niet voort. En we
leven in een tijd waarin we weer ontdekken hoe belangrijk burgers zijn.
Binnen veel beleidsbubbels leeft het verhaal dat burgers moeilijk, passief of zelfs
onbetrouwbaar zijn. Door burgerinitiatieven zichtbaar te maken wordt het verhaal
in de beleidsbubbel verzacht en genuanceerd en dat is zeer belangrijk. Veel
burgers zijn zeer wantrouwend naar de lokale overheid. Maar dat geldt voor de
burgemeester in veel mindere mate. En ja... de burgemeester is niet gekozen, bij de
huidige negatieve beelden over de politiek, kan dat ook als voordeel gebruikt
worden.
Auteur: Ton Kunneman
Gepubliceerd op: 26 juni 2025
